I 2013 stod Stortinget samlet bak to løfter: Østlandet skulle få Intercity, Vestlandet skulle få fergefri E39. Hva skjedde?
«Vi har råd til begge deler», sa statsminister Jens Stoltenberg da han i 2013 la frem sin siste transportplan. På Østlandet ville han bygge Intercity: dobbeltsporet jernbane i alle retninger som skulle skape en mye større bo- og arbeidsregion. På Vestlandet ville han bygge fergefri E39: broer og tunneler og nye veier mellom fjordene som skulle betraktelig redusere reisetiden fra nord til sør.
Et samlet storting stilte seg bak. En *grand bargain* i samferdselspolitikken og to store løft for hele landet.
Men hvordan gikk det egentlig?
I en ny rapport dukker Initiativ Vest inn i historien, tallene og dokumentene.
Det er en historie om skjevfordeling av både makt og penger. Om politikk som øker sentraliseringen og bremser omstillingsevnen i norsk økonomi. Det er en historie om hvordan Vestlandet mislykkes når vi ikke klarer å samarbeide, og om hvordan andre kan lykkes når de står sammen.
På dette arrangementet presenterer fagsjef Kjetil Gillesvik sine funn. Deretter skal et kompetent panel kommentere og gi svaret på grunnleggende spørsmål: Hvordan havnet vi her? Og hva skal vi gjøre nå?
Sted: MS Sandnes, Langbryggen
Dato: Mandag 11. august
Klokken: 17.00-17.45
Se arrangementet på Arendalsukas nettsider her.
