Dette kartet vil overraske deg

3 oktober, 2025 | Nyhende, Samferdsel

Vestlandet sakker akterut på veibyggingen. Her havnet motorveiene.

Har du noen gang forsøkt å kjøre fra Vestlandets sørligste by, Egersund, til den nordligste, Kristiansund? Da bør du ikke kjøre den korteste veien, men den lengste. 

Den korteste strekningen er E39. Det er 800 km mellom byene, og det vil ta deg ca. 15 timer å kjøre, med en snitthastighet på 53 km/t. 

Skal du fra sør til nord på Vestlandet, bør du heller kjøre via Oslo. Det er 300 km lengre, men siden du kan fyke avgårde på firefeltsvei med fartsgrense på 110 km/t, sparer du halvannen time. 

Forklaringen på dette er ikke bare fjord og fjell. Det er også politiske valg som er tatt de siste tiårene. 

Da vi i sommer presenterte rapporten “Ble Vestlandet lurt?” sammenlignet vi de to store prosjektene som ble lovet av Stortinget i 2013: Intercity-togutbyggingen på Østlandet og fergefri E39 på Vestlandet. Resultatet ble at jernbanen ble bygget ut, mens E39 ble plassert i en skuff.

 

Når 103 milliarder har gått til jernbane på Østlandet, skulle man kanskje tro det var i stedet for å bygge vei. Som kartet over viser, har de i stedet fått i pose og sekk. 

Den siste tiden har jeg jobbet med å lage en fullstendig oversikt over motorveibyggingen de siste 25 årene. Ved årtusenskiftet var firefeltsveier noe som kun fantes i de største byene. Bergen hadde da fått på plass sitt innfartssystem til Åsane, Fana og Loddefjord, mens i Oslo-området strakk motorveien seg grovt forenklet til Ås i sør, Gardermoen i nord og Drammen i vest.  

Men etter år 2000 skjedde det noe. Utviklingen skjøt fart. 

  • Først kom det motorvei gjennom Østfold, forbi Fredrikstad og Halden til Svinesund i sør (E6). Deretter gjennom indre Østfold og helt til svenskegrensen (E18).
  • Parallelt med dette bygget man seg hastig sørover fra Drammen (E18), mens en i nord startet arbeidet med å forlenge motorveien fra Gardermoen mot Mjøsbyene (E6). 
  • I dag har motorveisatsingen ankommet Lyngdal i vest og Øyer i nord. Noen steder er det fortsatt hull, men de er det statlige veiselskapet Nye Veier i full gang med å tette. 

Disse to kartene viser at samferdsel handler mer enn bare ressursfordeling mellom landsdeler. Det handler også om hvordan vi bygger landet. Utbyggingene har forsterket Oslo som sentrum, med motorveier inn fra sør, nord og øst. Flere steder med dobbeltsporet høyhastighetsbane rett ved siden av.

pvRfs insert title here 5 1

Hvordan komme seg fra sørvest til nordvest? Kjør mot øst.

Hvordan ble det sånn?

Nye Veier er et sentralt stikkord for å forstå utviklingen det siste tiåret. Selskapet ble opprettet av Solberg-regjeringen i 2015 med ett mål for øye: Bygge mest mulig motorvei til en lavest mulig kostnad. Men alle selskapets store prosjekter er på Sørlandet, Østlandet og Trøndelag. Det førte til at penger som kunne bidratt til et solid løft på E39, heller ble kanalisert til andre landsdeler. 

Så hva med fremtidig motorveibygging på Vestlandet? Det finnes planer som gjør det mulig å kjøre mellom Bergen og Stavanger på to timer. Av og til kan en imidlertid få inntrykk av at vi ikke ønsker samme standard på veiene våre som de har østpå. 

Et eksempel: Denne uken meldte NRK at den planlagte motorveien mellom Bokn og Bølmafjorden kan gå rett gjennom huset til Lars og at minst 50 boliger risikerer å bli revet. I artikkelen sa Rødts stortingsrepresentant Sofie Marhaug at prosjektet ikke bør prioriteres, mens SVs Marthe Hammer mener firefeltsvei i dette prosjektet er fullstendig feilprioritering.

Image 40

Fra Initiativ Vests rapportlansering under Arendalsuka. F.v.: Ingrid Wågen, Kjetil Gillesvik og Mathias Fischer.

La oss ta en pust i bakken: Det tar i dag vel en time å kjøre den å kjøre den 73 km lange og svært ulykkesutsatte strekningen mellom Arsvågen og Bømlafjordtunnelen. Ikke bare er veien smal og svingete, den har også 250 avkjørsler. 

Med den nye veien som nå planlegges vil antallet avkjørsler kuttes til seks, mens reisetiden nærmer seg en halvtime. Det vil ikke bare binde Bergen og Stavanger tettere sammen. Det vil også være et viktig steg på veien til å skape et mer moderne og fremtidsrettet Vestlandet. 

Men skal vi lykkes så må våre politikere ville det. Det gjelder ikke minst dem som styrer landsdelens hovedstad. For to uker siden deltok jeg på et regionsmøte mellom politikerne i Sunnhordaland og Haugaland. Der kom det tydelig frem at mange følte seg sviktet av Bergen, som de mente ikke har stilt opp for dem i kampen for Hordfast.

Med god grunn, vil jeg legge til, men kanskje er det håp om en liten endring nå. Torsdag meldte Bergens Tidende at byrådet er i ferd med å gjøre en U-sving om Hordfast. Til avisen sier byrådsleder Christine Meyer (H) at Hordfast er et enormt viktig prosjekt for både Bergen og hele Vestlandet. 

Det er nye, og ikke minst gledelige toner. 

bilde nettsak

Det finnes planer om motorvei mellom Bergen og Stavanger. Her en illustrasjon som viser kryssingen av Langenuen mellom Stord og Tysnes.

Fra bygging til vedlikehold

Etter at milevis med motorvei har blitt bygget på Østlandet, er det blitt et vanlig omkved å si at: tiden for å bygge store motorveier er forbi. Se hva partiene som vant valget skriver i sine partiprogram: 

Rødts arbeidsprogram: 

  • “Rødt vil satse på trafikk- og rassikre veier, opprusting av jernbanen, og gode lokalfly-, ferge- og hurtigbåtruter

framfor massive motorveier og flere rullebaner tilpasset langdistansefly.”

  • “Rødt vil satse på å sikre og vedlikeholde de veiene vi har framfor gigantomane nye motorveiprosjekter i og mellom byområder”
  • “Ikke bygge kapasitetsøkende motorveier, inkludert fergefri E39 og E6 Lågendeltaet, og i hovedsak ikke tillate høyere fartsgrense enn 90 km/t.”

SVs arbeidsprogram: 

  • “Alt for lenge har norsk samferdselspolitikk handlet om å klippe snorer på nye motorveier – den tiden må være forbi.”

Arbeiderpartiets partiprogram: 

  • “Arbeiderpartiets samferdselspolitikk følger dette prinsippet: Vi skal ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. Arbeiderpartiet ønsker et løft for vedlikeholdet av transportinfrastrukturen i hele landet, og en sterk satsing på utbedring av det vi har, med punktvise investeringer på eksisterende vei- og jernbaneinfrastruktur.” 
  • “prioritere i større grad å ta vare på det vi har fremfor nye, store samferdselsprosjekter”

MDGs program: 

  • “De Grønne vil prioritere å vedlikeholde og utbedre det eksisterende veisystemet fremfor å bruke milliardbeløp på motorveiprosjekter som gir små tidsbesparelser, øker biltrafikken og forbruker uforholdsmessig mye natur.”
  • “Styrke innsatsen til vedlikehold og utbedring av eksisterende veier, i stedet for dyre motorveiprosjekter”
  • “Gå imot alle nye kapasitetsøkende motorveiutbygginger.”

Senterpartiet

  • “Senterpartiet vil videreføre prioriteringen av å ta bedre vare på det vi har, redusere vedlikeholdsetterslepet og sikre økt oppetid og robusthet i systemet. Vi må utbedre der vi kan og bygge nytt når vi må. Gjennom å videreutvikle kollektivtilbudet og utvikle mer av eksisterende infrastruktur spares matjord og natur.”

Les også Mathias Fischers innlegg i Nationen om et mulig nytt samarbeid på Stortinget: Dette kan bli den nye distrikstalliansen.

Kjetil Gillesvik

Fagsjef
Kjetil har vært journalist i Bergens Tidende siden 2012. Før det var han blant annet i VG og Vårt Land, samt flere lokalaviser på Vestlandet. Han har vunnet både Skup-diplom og Sølvparaplyen for sitt arbeid.

Andre innlegg

Share This