Initiativ Vest har sett på pengestrømmene til partiene så langt denne valgkampen. Der har vi funnet ut at
- 138 millioner kroner er donert til partiene
- 9 av 10 kroner kommer fra aktører i Oslo/Akershus
- 9 av 10 kroner går til det sentrale partileddet fremfor valgkampen i kommune- og fylkeslag
Det er altså Oslo-baserte aktører som tar og utøver makt ved å donere til partiene, og de gjør det på en måte som styrker makten til partienes hovedkontorer i valgkampen.
Hvor mye penger
I årets valgkamp har partiene mottatt rekordmange gaver. Totalt sett har alle partiene mottatt 138 millioner kroner fra eksterne bidragsytere i dette valgåret. Det er en økning på 82 millioner fra forrige stortingsvalg for fire år siden.
Hvem kommer de fra
Mye har vært sagt og skrevet om hvem som gir pengene. I all hovedsak går støtten fra arbeidstakerorganisasjoner til partiene på venstresiden, mens støtten fra næringsliv går til partiene på høyresiden.
Hvor kommer de fra
Går man nærmere inn i tallene, ser man at det er et poststed som går igjen på listen, nemlig Oslo. Den geografiske skjevfordelingen er enorm.
Vi har her slått sammen Oslo og Akershus, fordi det er noen selskaper med base i Oslos omegnskommuner som også har donert penger. Fordeling mellom Oslo og Akershus er her 85/15 prosent.
Samlet sett utgjør pengene fra Oslo og Akershus 90 prosent av alle bidragene til partienes sentrale partiledd. Her regner vi inn bidrag til samtlige partier, fra næringsliv, enkeltpersoner og organisasjoner.
En geografisk skjevfordeling er det i samtlige partier, med noe variasjon. Årsaken til at partiene på venstresiden er så dominert av Oslo/Akershus, er at de i all hovedsak får sine bidrag fra de arbeidstakerorganisasjoner med base i Oslo.
Forklaring og analyse: Den store Oslo-dominansen går igjen i samtlige partier.
Graf 5: Skille mellom fagbevegelse og AS og enkeltpersoner (altså: fagbevegelse fordeling mellom opphav Oslo/rest, AS/enkeltpersoner fordeling mellom Oslo/rest. Fire søyler)
Hvor går pengene
Her ser vi på hvilket ledd i partiet pengene havner. Valgkampen drives i flere ledd i partiorganisasjonen. Det er den nasjonale valgkampen styrt av det sentrale partileddet, og bakkevalgkampen drevet av kommune- og fylkeslag i partiene. Også her er tallet 90 prosent. 9 av 10 donasjoner til partiene, går til det sentrale partileddet.
Dette er et relevant tema, fordi også her er det et spørsmål om hvor makten ligger. Den sentrale valgkampen får derfor større midler til å drive kommunikasjonsarbeid, som gjennom å utforme budskap, annonser, brosjyrer og så videre.
Når pengene kommer fra næringsliv og privatpersoner, ser vi i større grad at pengene havner til det lokale partileddet enn pengene fra fagbevegelsen. Dette kan være en lokal næringsaktør som gir i sitt eget fylke, og en del mindre summer fra politikere som gir til sitt eget partis fylkeslag.
Metode
Alle tallene er hentet fra partifinansiering.nos oversikt over Bidrag i valgår, med de siste tallene fra 25. august. Overføringer mellom partiledd (for eksempel fra fylkestingsgruppe til fylkeslag) er fjernet. Vi har slått sammen Oslo og Akershus for å inkludere noen millioner som kommer fra for eksempel Bærum, Nesodden og Stabekk. Det aller meste av det (85 prosent) kommer fra Oslo kommune.