Ingen store prosjekter mellom Bergen og Stavanger

19 mai, 2025 | Samferdsel, Nyhende

Mandag presenterte Vegvesenet sin gjennomføringsplan for 2025-2030. Totalt 14 prosjekter skal bygges de neste seks årene. Disse er prioritert etter to faktorer: modenhet og netto nytte.  

Sett med vestlandske øyne er det gledelig at fire av de fem prosjektene øverst på listen er i fylkene Rogaland og Vestland.  

  1. E16 Hylland-Slæn (Aurland) 
  1. Rv. 94 Saragammen–Rypefjord (Hammerfest) 
  1. E39 Smiene-Harestad (Stavanger-Randaberg)  
  1. E39 Figgjo-Ålgård (Gjesdal)  
  1. E39 Storehaugen-Førde (Sunnfjord). 

Alle disse prosjektene har gode muligheter for å komme i gang snart.  

Det er imidlertid verd å merke seg at ikke alle de 14 prosjektene som Vegvesenet omtaler kan ta sikte på byggestart innen 2030. La oss for eksempel ta Rv. 15 Strynefjellet. Dette prosjektet ble prioritert opp av stortingsflertallet. Men det er også kommet svært kort i planleggingen. Dermed får en neppe satt spaden i jorden før neste rullering av NTP om tre år.  

Og som historien har vist oss tidligere. I samferdselspolitikken kan mye forandre seg på få år. Eksempler på dette er prosjektene Hordfast og Møreaksen.  

I rundt ett tiår har det blitt uttalt fra sentralt hold at disse to fjordkryssingsprosjektene står for tur etter Rogfast. Slik så det også ut da Statens vegvesen oppdaterte prioriteringslisten forrige gang i 2023.  Da lå Hordfast (Os-Stord) og Møreaksen (Ålesund-Molde) på henholdsvis 8. og 9. plass.  

Siden den gang har begge tatt kvantesprang i planleggingen. I tillegg er flere av prosjektene foran dem på listen enten blitt igangsatt, eller er nær ved å komme i gang. Mye tyder dermed på at spesielt Hordfast ville havnet høyt på Vegvesenets prioriteringsliste om ikke regjeringen og Stortinget hadde tatt de valgene de gjorde i den forrige NTP-prosessen.  

Fremfor å sette full gass, så valgte regjerningen å plassere Hordfast og Møreaksen i den nyopprettede utviklingsporteføljen. Her skulle de få leve videre i en slags kunstig åndedrett, men uten utsikter til byggestart før etter 2036. 

Politikernes valg gjorde det dermed umulig for byråkratene å prioritere prosjektet.  

Oppsummert så kan en konkluderer med at vegvesenets gjennomføringsplan er positiv for to steder på E39. Satsingen i Stavanger-området fortsetter med full styrke gjennom prosjektene Smiene-Harestad og Figgjo-Ålgård. I tillegg har de grunn til å være fornøyd i Sunnfjord. Storehaugen-Førde, også kjent som Hafstadfjelltunnelen, er et svært etterlengtet prosjekt som vil kutte reisetiden betydelig. 

Mindre grunn til å smile har de nord for Bergen. Her har de ventet i rundt 40 år på å få på plass en ny tunnel fra Nordhordlandsbrua til Åsanes sentrale deler. På Vegvesenet sin prioriteringsliste for to år siden lå den på 11. plass med gode muligheter for snarlig byggestart. Nå har det rykket ned til 18. plass uten utsikter til byggestart før etter 2030 en gang.  

Kjetil Gillesvik

Fagsjef
Kjetil har vært journalist i Bergens Tidende siden 2012. Før det var han blant annet i VG og Vårt Land, samt flere lokalaviser på Vestlandet. Han har vunnet både Skup-diplom og Sølvparaplyen for sitt arbeid.

Andre innlegg

Share This