NTP: Hva vet vi nå?

20 mars, 2024 | Innlegg, Samferdsel

Denne ukens Perspektiv for lokalpolitikere.

God onsdag! Her er denne ukens nyhetsbrev for lokalpolitikere. Abonner på Initiativ Vests nyhetsbrev her.

Tema: Nå lekkes det fra Nasjonal Transportplan. 

Invitasjon til webinar om NTP og E39 Vi inviterer til webinar torsdag NTP 4. april klokken 10. Tema: Er dette en plan som binder Vestlandet sammen? Her får du høre mer om innholdet i NTP og hvordan den slår ut for E39 og de viktige prosjektene som binder Vestlanet sammen fra nord til sør.  Trykk her for å melde deg på webinaret.  

Hva vet vi om NTP nå?

Når det blir sagt at NTP skal legges frem fredag 22. mars, er det en sannhet med modifikasjoner. I realiteten legges planen frem som et klassisk norsk samferdselsprosjekt: stykkevis og delt og med ukjent prislapp.  

Regjeringens representanter reiser nå land og strand for å «lekke» hva som er inne i NTP. Helheten har vi enda ikke fått, men her er noe av det vi vet.   

1) Hordfast utsettes 
Det er ikke offisielt bekreftet, men fraværet av dementier etter BTs artikkel taler for seg. Det betyr at det viktigste prosjektet for å binde Vestlandet sammen fra nord til sør, ikke blir prioritert og går en usikker fremtid i møte.  

2) Flere andre E39-prosjekter inne Her kan vi nevne E39 Smiene-Harestad i Rogaland, Nordhordlandstunnelenutenfor Bergen og Førde-Storehaug i Sunnfjord. Dette er prosjekter som løser flaskehalser og forbedrer veistandarden, men de må plasseres på kontoen for selvsagte nødvendigheter. Det skulle bare mangle.  

3) Djevelen er i detaljene vi enda ikke har lest Lekkasjene gir oss ikke annet enn hva regjeringens folk velger å si. Gjennomgangstonen er «så snart som mulig». Men ingen bør sprette den dyreste champagnen før de har lest dokumentet, sett på talene og omtalen av prosjektene.  Flere av strekningene som nå loves, er ikke ferdig med kvalitetssikring og er fremdeles et godt stykke unna garantert bygging.  

4) Østfold har det godt Før Jon-Ivar Nygård ble samferdselsminister, var han ordfører i Fredrikstad i Østfold. Allerede har Østfoldbanen blir forbedret med Follobanen (37 milliarder), nå bygges det dobbeltspor på kvikkleire gjennom Moss (18 milliarder), og i kommende NTP lover Nygård dobbeltspor mellom Råde og Fredrikstad (23 milliarder).  

5) Møre og Romsdal er taperen Sunnmørsposten har summert opp de foreløpige lekkasjene, og tallene er ikke gode for Møre og Romsdal.  5,5 km ny vei forbi Batnfjorden sentrum (1,2 mrd) Nytt Veibust-kryss på Sula (170 millioner) Utbedring av farleden Røyrasundet-Svædet (122 millioner) Selvsagt kan det komme mer på fredag, men regjeringspartiene ville ikke dratt på tur for å skryte av 170 millioner til et veikryss hvis de hadde noe større å slå i bordet med.  

6) Noe øst/vest, men ikke mye Det ser ikke ut som NTP blir et stort løft for øst/vest-forbindelser. E134 er inne med delstrekningen Bakka-Mo, men det er ikke hele strekket Bakka-Solheim. Strynefjellet skal være nevnt i andre periode.  

Arna-Stanghelle er lovet inne i første periode, men en særlig reduksjon i reisetid på Bergensbanen blir det ikke, for regjeringen skal ikke ha funnet penger til Ringeriksbanen. Bilveien som skal gjøre Hønefoss til nok en Oslo-forstad blir realisert, mens jernbaneprosjektet som kan gjøre tog konkurransedyktig med fly, blir liggende i skuffen. 

7) Bybanen er fremdeles i det blå Blir det bane til Åsane? Spørsmålet var krevende å svare på allerede før byrådet bestemte seg for å utrede trasévalg på nytt. Regjeringen har signalisert at det er vanskelig å love penger til et prosjekt de ikke vet hva innebærer. Mandag møttes hordalandsbenken og bergenspolitikere, og stortingsrepresentantene hadde flere kritiske spørsmål til byrådet.  Det vil kreve solid politisk håndverk fra både nasjonale og lokale politikere for å få dette til.  

8) En plan for å fikse, ikke bygge Summen av alt vi har fått høre, er en rekke prosjekter som fikser noen gamle unnlatelsessynder. Men det lyser ikke av ambisjoner for Vestlandet.  Når man fredag kan se tallene i sammenheng, blir det også viktig å huske at det helt nødvendige rassikringsprosjektet Arna-Stanghelle vil trekke opp vestlandstallene mye. Det vil ikke være en god illustrasjon på hvor mye regjeringen faktisk satser på landsdelen.
 

Mathias Fischer

Dagleg leiar
Kjem frå Bergen og har bakgrunn som statssekretær for Venstre i Klima- og miljødepartementet, rådgjevar i TRY Råd, kommentator i Bergens Tidende og TV2.

Andre innlegg

Share This