Ny rapport: Ble Vestlandet lurt?

12 august, 2025 | Nyhende, Publikasjonar, Samferdsel

Alle partiene lovet Intercity til Østlandet og fergefri E39 på Vestlandet. Kun ett løfte ble innfridd.

Initiativ Vest legger i dag fram rapporten Ble Vestlandet lurt? En historie om Intercity og fergefri E39. Den er skrevet av Kjetil Gillesvik, fagsjef i Initiativ Vest.

I 2013 la Stoltenbergs rødgrønne regjering frem en plan: De skulle bygge ut full Intercity for togpendlere på Østlandet, det vil si dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden. Samtidig skulle de bygge fergefri E39, altså fjerne syv fergestrekninger og ruste opp veiene mellom fjordene. Togprosjektet skulle bli ferdig på 17 år, mens E39 skulle bli fullført på 20 år.

Hele Stortinget stilte seg bak disse løftene.

Nå, 12 år senere, ser vi på hva som faktisk har skjedd. I rapporten får du tall, historien og sannheten om resultatene.

– Vestlandet ble lurt. Den opprinnelige planen var som et stort forlik der både Vestlandet og Østlandet skulle satses på, men det viste seg kjapt at det ikke var interesse for det blant nasjonale politikere, sier Mathias Fischer, daglig leder i Initiativ Vest.

– I hele Norge bør folk spørre seg: Hvordan kunne så store summer bli brukt for så lite nytte for så få folk, mens folk ellers i landet står i kø, lever med rasfare og dør i møteulykker på riksveier uten gul midtstripe? 

I snitt er det cirka 29.000 påstigninger i døgnet på Intercity. Det er langt under halvparten av antall reiser på Bybanen i Bergen.

— Faktum er at for mye av våre skattepenger har gått til et ulønnsomt prosjekt som bare bidrar til forsterket sentralisering. Det store spørsmålet en bør stille seg nå i valgkampen er hvordan det er mulig for våre nasjonale politikere å love så mye og levere så lite?, sier Kjetil Gillesvik.



Hovedpunkter

Pengebruk

  • Staten har så langt brukt 103 milliarder kroner på dobbeltspor på Østlandet, mot 2,9 milliarder kroner på å fjerne fergestrekninger på E39.
  • Regner man inn all utbygging på E39 utført av Statens vegvesen øker tallet til 17 milliarder kroner. I tillegg har Nye Veier brukt cirka 12 milliarder statlige kroner på motorveiprosjektet mellom Kristiansand og Lyngdal.

Gjennomføring

  • Intercity har blitt utsatt med noen år, men målet om full utbygging står fremdeles fast. Det gjenstår ifølge regjeringen 48 mrd for å fullføre.
  • Fergefri E39 ble allerede etter fire år endret til en «langsiktig ambisjon». Kun én fjordkryssing er under bygging, og ingen andre er planlagt gjennomført i den kommende transportplanen som strekker seg frem til 2036.

Måloppnåelse

  • Reisetiden på Intercity-strekningene er så langt redusert med 19 minutter, ifølge samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
  • I samme periode er samlet reisetid på E39 redusert med 44 minutter, og det for en vesentlig lavere prislapp.

Samfunnsøkonomisk nytte

  • Det er ennå ikke gjennomført en helhetlig evaluering av Intercity.
  • Evalueringen av enkelte strekninger gir svært lav samfunnsøkonomisk nytte på tre av fire, der hver budsjettkrone er et netto samfunnsøkonomisk tap på én krone.

Kostnadssprekker

Både Fergefri E39 og Intercity har blitt vesentlig dyrere enn forutsatt i 2013. Mens det for E39 har ført til at prosjektet blir nedprioritert, har det ikke stanset Intercity-utbyggingen. Særlig Østfoldbanen har blitt vesentlig dyrere enn planlagt.

  • Follobanen skulle koste 11,7 milliarder. Prislappen ble 39,2 mrd. 
  • Sandbukta-Moss-Såstad skulle koste 5,2 milliarder. Prislappen er nå 26,2 mrd. – men det er varslet nye kostnadssprekker. 
  • Råde-Fredrikstad, som regjeringen vil bygge i neste periode, var tenkt til å koste 2,7 mrd. I transportplanen anslår regjeringen at det vil koste 23,4 mrd. 

Andre innlegg

Share This