På oversikten over Initiativ Vests prioriterte saksområder, pleide det å stå «samferdsel». Nå skriver vi «Transport og stedsutvikling». For det er det det handler om: å frakte folk og varer, og å utvikle steder.
Samferdsel bygger samfunn. Det var temaet for Vestlandsakademiet onsdag, på høstens tredje samling.
En bro er ikke bare en bro, og et godt eksempel på det finner vi nord for Bergen. En av innlederne på samlingen var Sara Sekkingstad, ordfører i Alver kommune. Hun snakket om hvilken effekt Nordhordlandsbroen har hatt for regionen. Broen – som er en del av Vestlandets hovedpulsåre E39 – ble åpnet i 1994, og har transformert regionen.
Det er i dag umulig å forstille seg hvordan Bergensregionen ville sett ut uten Nordhordlandsbroen. Sånn sett krever samferdselspolitikk en god dose fantasi: det finnes ingen samfunnsøkonomiske modeller som virkelig kan få oss til å forstå hvilken effekt slike prosjekt vil ha. Hvor mye vil ikke Ryfast og Rogfast påvirke Stavanger-regionen? Hvordan blir utviklingen i Bjørnafjorden etter den nye Osvegen? Klarer vi å forestille oss hvilke foredrag fremtidens ordførere vil holde når Hordfast har erstattet ferger i 20 år?
Styreleder i Initiativ Vest Geir Inge Lunde holdt også innledning på Vestlandsakademiet. Han snakket om Norges komparative fortrinn, naturressursene som vi forvalter her på Vestlandet.
Skal vi forvalte og høste av disse verdiene, må vi ha folk her. Moderne infrastruktur er nøkkelen til å begrense sentraliseringen mot hovedstadsområde, og til å ta i bruk det potensialet som er på Vestlandet.
Neste gang akademiet treffes blir i Bergen i februar.
Denne teksten ble først publisert som en del av Initiativ Vests ukentlige nyhetsbrev. Du kan abonnere på det her.