Skjebneuker for vestlandsveiene

1 mars, 2024 | Innlegg, Nyhende, Samferdsel

Flere store og viktige veiprosjekter må inn i NTP.

Dette er et utdrag fra nyhetsbrevet 1. mars. Abonner på våre nyhetsbrev her.

God fredag! 

«Er regjeringen i ferd med å gi opp Vestlandet?» spør 23 næringslivsledere i et leserinnlegg denne uken. Nasjonal Transportplan er ventet å komme rett før påsken, altså om skarve tre uker. Et av de store spenningsmomentene: Vil regjeringen prioritere Hordfast?  

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og hans medsammensvorne har klart å holde kortene tett til brystet; det er ikke sendt tydelige signaler om at prosjektet, som skal binde Vestlandet sammen, er med. Heller ikke på at om det er ute.  

Bergens Tidende har denne uken dekket et par av prosjektene som det nå er spenning knyttet til.  

  • Derfor tror han på byggestart for Bergen–Voss. I neste måned legger regjeringen frem sin store transportplan. Selv om det er varslet stramme budsjetter, er Bane NOR-direktør Hans-Egil Larsen optimist. Les om K5 her.   
  • I nær 30 år har folk ventet på tunnelen. De må fortsatt vente lenge. Selv når flertallet på Stortinget er enige, betyr det lite. Solberg-regjeringens løfte om byggestart for Nordhordlandstunnelen innen 2027 blir det ikke noe av. Les om Vågsbotn-Klauvaneset her.  
  • Slik kan regjeringa sprengje byrådet i Bergen. Kva viss det faktisk kjem pengar til den banen? Les Gerd Margrete Tjeldflåts bybanekommentar her

De store og viktige prosjektene for Bergen, Vestland og Vestlandet har ulike funksjoner. Et vei/bane-prosjekt som skal trygge hovedveien østover og redusere reisetid. En tunnel som skal løse opp en av de største flaskehalsene rundt landets nest største by. Et kollektivprosjekt som er avgjørende for å håndtere veksten og byutviklingen på en bærekraftig måte.  

Og i tillegg kommer da Hordfast: Nøkkelen til å binde landsdelen sammen med redusert reisetid for folk og næringsliv.   

Det mest tydelige signalet fra regjeringen har vært at de vil holde igjen på pengebruken. Ser man på det som strategisk politisk kommunikasjon, er målet å bli oppfattet som ansvarlige. Det er ikke dumt, det.  

Det de da risikerer å ikke bli oppfattet som, er ambisiøse. Visjonære. Fremtidsrettede. Rassikring er viktig og ansvarlig. Men skal vi bygge Vestlandet for fremtiden, trenger vi mer.  

Mathias Fischer

Dagleg leiar
Kjem frå Bergen og har bakgrunn som statssekretær for Venstre i Klima- og miljødepartementet, rådgjevar i TRY Råd, kommentator i Bergens Tidende og TV2.

Andre innlegg

Share This