Torsdag 4. april kl 10 inviterer vi til webinar om Nasjonal transportplan og hva den betyr for å binde sammen Vestlandet.
På dette webinaret møter du:
- Geir Inge Lunde, styreleder i Initiativ Vest
- Tormod Andreassen, Næringsforeningen i Stavanger-regionen
- Øyvind Halleraker, Hordfast AS
- Sara Sekkingstad, ordfører i Alver kommune
- Jenny Følling, ordfører i Sunnfjord kommune
- Lene Trude Solheim, NHO Møre og Romsdal
Det korte svaret er at regjeringens NTP er en tapt mulighet. Disse tre kartene illustrerer hvorfor.
1. Kysten er kortest, men treigest
Skal du reise Vestlandet fra nord til sør, lønner det seg ikke å kjøre på Vestlandet. Skal du for eksempel fra Egersund til Kristiansund, er det vesentlig kortere å kjøre langs kysten, men det går likevel vesentlig raskere å reise omveien via hovedstaden.
En satsing på samferdsel på Vestlandet ville endret dette.
2. De store prosjektene droppes
Prosjektene i Nasjonal transportplan sorteres i tre kategorier: Prioriterte for første seksårsperiode; prosjekter i Statens vegvesens «planportefølje», som skal gjennomføres i løpet av tolv år; og «utviklingsporteføljen», som er prosjektene som i realiteten er utsatt på ubestemt tid og det knapt skal brukes ressurser på.
De to største prosjektene, med størst betydning for reisetid på E39, er Møreaksen og Hordfast. Begge puttes i utviklingsporteføljen.
De to prioriterte prosjektene er viktigere lokalt enn de er for å binde sammen landsdelen.
3. Alle veier fører til Øst
Dette kartet fra NTP viser samtlige prosjekter i planen. Så godt som alle veiene går østover mot Oslo, mens vestlandskysten bare har noen få striper.