Initiativ Vest har tidligere omtalt hvordan Nasjonal transportplan er et dårlig planleggingsverktøy. Og dårligere kunne det altså bli.
Denne uken rottet fire borgerlige og to røde opposisjonspartier seg sammen om Nasjonal transportplan. De sikrer flertall for seks prosjekter som regjeringen har prioritert, blant dem Ringeriksbanen og riksvei 15 Strynefjellet.
«Ny Strynefjellsveg er en kjempeseier for oss», sier Frps Frank Sve til Sunnmørsposten. «Jeg er kjempefornøyd med å få dette viktige prosjektet inn i de første fire årene på transportplanen»
Det jubles. Men for hva?
Høyre, Frp, Venstre, KrF, SV og Rødt er ikke enige om en helhetlig NTP. De kommer heller ikke til å lage budsjett sammen. De bare gir uttrykk for at et flertall i Stortinget ønsker disse prosjektene, noe som er mer enn ingenting, men ikke så veldig mye mer.
Det har vært flertall på Stortinget for å bygge Ringeriksbanen siden 1992, men Stortinget har aldri vedtatt å faktisk bygge den. Det skjer heller ikke denne gang.
Det blir feil å omtale dette som at prosjektene nå skal «inn i nasjonal transportplan». Tja. Når regjeringen lager statsbudsjett, kommer den til å forholde seg til sin egen plan. Hvis Stortinget fremdeles vil bygge disse andre prosjektene, må faktisk et flertall bli enige om et statsbudsjett som bevilger de nødvendige pengene.
Resultatet av vedtaket blir nok at en håndfull byråkrater og veiplanleggere kommer til å ha disse prosjektene i sin jobbeskrivelse, så regjeringen kan si at det jobbes med det. Så vil prosjektet aldri dø, men ikke nødvendigvis bli bygget.
Det betyr ikke at denne enigheten er verdiløs. Det er et stortingsvalg til neste år. Stortingets behandling kan holde liv i prosjekter, og det må være å anse som valgløfter. Det er bedre at partiene gir uttrykk for dette enn om de hadde gjort det motsatte.
Men det er ingen grunn til å bestille kake til Geiranger helt ennå.
Dette var en del av Initiativ Vests nyhetsbrev fredag 7. juni. Meld deg på nyhetsbrevet her.