Nyhende og aktuelt
Vi må snu kartet: Mathias Fischer på Årskonferansen 2025
Det er på Vestlandet de viktigste ressursene ligger. Likevel flytter Norge brikkene østover.
Vi må snu kartet: Mathias Fischer på Årskonferansen 2025
Det er på Vestlandet de viktigste ressursene ligger. Likevel flytter Norge brikkene østover.
Arrangement: Et møte med Pål W. Lorentzen
Velkommen til kveldsarrangement!
Pål W. Lorentzen, stifter av Initiativ Vest, utnevnt til St. Olavs orden
Tildelingen ble markert i Grieghallen 3. november.
Nyhetsbrev: Alt er ikke gigantomani
På barneskolen lærte jeg at verdens tre lengste fjorder lå på Vestlandet. I tillegg har vi også den bredeste, Boknafjorden.
Samling med Vestlandsakademiet: Kultur er også næring
Når vi snakker om næringsutvikling, er det lett å tenke på veiutbygging, flyplasser og industri. Men kultur er også næring.
Dette kartet vil overraske deg
Vestlandet sakker akterut på veibyggingen. Her havnet motorveiene.
Makt og sentralisering på agendaen under første samling i Haugesund
Vestlandsakademiets femte kull hadde sin første samling i Hagesund nå i helgen. Over 20 deltakere fra hele Vestlandet, fra Molde i nord til Varhaug i sør, ankom byen med bil, buss og fly.
Det er Bane Nor som skal jobbe for politikerne, ikke motsatt
Fagsjef Kjetil Gillesvik er aktuell med sak i Aftenposten. Han var på flere av Bane Nors arrangementer under Arendalsuka. Her opptrådte Bane Nor som en aktør med konkrete forventninger.
Ny rapport: Ble Vestlandet lurt?
Alle partiene lovet Intercity til Østlandet og fergefri E39 på Vestlandet. Kun ett løfte ble innfridd.
Nyhetsbrev: Haugalandet omstiller seg
Onsdag morgen forlot jeg en by som i flere tiår har diskutert hvordan en skal flytte havnen ut av sentrum. Etter tre timer kom jeg til Husøy utenfor Haugesund.
Bergensk selvtilfredshet er Østlandets seier
BAs politiske redaktør Sølve Rydland ramser i sin kommentar opp gode formål for statlige investeringer i Bergen.
Desentralisering er oppskriften på maktspredning
Da Victor Norman for snart 25 år siden flyttet statlige tilsyn ut av hovedstaden ønsket han aller helt å plassere dem alle i Bergen.
Det er ikke over før snoren er klippet
Når et veiprosjekt får plass i Nasjonal transportplan, er det lett å tro at jobben er gjort.
Ingen store prosjekter mellom Bergen og Stavanger
Mandag presenterte Vegvesenet sin gjennomføringsplan for 2025-2030. Totalt 14 prosjekter skal bygges de neste seks årene. Disse er prioritert etter to faktorer: modenhet og netto nytte.


