Tillitskrise i samferdselspolitikken

7 november, 2022 | Innlegg

Dette var vårt nyhetsbrev i uke 44, sendt ut fredag 04. november. God fredag! Det har vært tunge uker for noen av de viktigste samferdselsprosjektene på Vestlandet. E16 og Bybanen er kastet ut i usikkerhet. Det er krise for disse prosjektene.  Og det er krise for tilliten mellom lokalpolitikerne og staten.  Jeg tror at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og […]

Dette var vårt nyhetsbrev i uke 44, sendt ut fredag 04. november.

God fredag!
 
Det har vært tunge uker for noen av de viktigste samferdselsprosjektene på Vestlandet. E16 og Bybanen er kastet ut i usikkerhet.
 
Det er krise for disse prosjektene. 
 
Og det er krise for tilliten mellom lokalpolitikerne og staten. 
 
Jeg tror at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og departementet undervurderer situasjonen. 
 
De undervurderer også hvor langt de har kommet, og hvor mye av samfunnsplanleggingen som er basert på prosjektene. Innbyggere, næringsliv og kommuner planlegger ut fra at de blir gjennomført. 
 
E16
Arna-Stanghelle på E16 røk ut av statsbudsjettet, selv om det har blitt brukt mange millioner og regjeringspartiene gikk til valg på at K5 skal bygges. 
 
Nå kan ingen føle seg trygge på at pengene kommer i det hele tatt. 
 
Heller ikke vossaordfører Hans-Erik Ringkjøb fra Arbeiderpartiet, som på et Ap-arrangement i helgen kalte E16-kuttet «mitt største politiske nederlag». Etter å ha raljert mot egen regjering for å ha kuttet K5 i budsjettet, sa han «det jeg sier nå, har jeg også sagt til dem, reaksjonene er øredøvende stillhet». 
 
Sånn kan ikke ordførere generelt eller partifeller spesielt, eller Vestlandet som sådan, behandles. 
 
Bybanen
Forrige uke fikk politikerne i Bergen og Vestland beskjed fra Samferdselsdepartementet om at det blir ingen reforhandling av byvekstavtalen før om flere år. Det betyr ingen garanterte penger til Bybanen til Åsane. 
 
Til tross for at staten i inneværende avtale lovet reforhandling etter NTP i 2021. 
 
Denne uken prøvde Nygård å berolige bergenserne. Han sa at Bybanen er garantert plass i neste NTP, som kommer i 2024. Det er ikke godt nok. Inneværende byvekstavtale sier at den skulle bli reforhandlet etter transportplanen i 2021. Det nekter regjeringen å gjøre. 
 
Vestland fylkeskommune og Bergen trenger å vite at pengene kommer, så utbyggingen kan følge det planlagte tempoet. 
 
Det finnes løsninger

  • SV starter nå budsjettforhandlinger med regjeringen. De må ikke bare få inn de nødvendige 200 millionene, men også sikre en tydelig garanti om at regjeringen skal gjennomføre prosjektet.
     
  • Regjeringen må starte forhandlingene om byvekstavtale så snart som mulig. Resultatet må bli et løfte om 70 prosent statlig finansiering av Bybanen forutsatt at reguleringsplanen blir vedtatt. 

 Alt dette kan skje på kort tid. 
 
Men det krever handlekraft i Oslo og et tydelig, samstemt budskap fra vest. 

Mathias Fischer

Dagleg leiar
Kjem frå Bergen og har bakgrunn som statssekretær for Venstre i Klima- og miljødepartementet, rådgjevar i TRY Råd, kommentator i Bergens Tidende og TV2.

Andre innlegg

Tradisjonen tro – en desentralisert fortelling om norske juletradisjoner  

Tradisjonen tro – en desentralisert fortelling om norske juletradisjoner  

Fra bryggerikrangler om den originale julebrusen til svineribbe vs. pinnekjøtt utforsker vi julens mangfold på Vestlandet. Tradisjonelle julemåltider avslører politiske valg i etterkrigstiden, mens syv slag småkaker og religion gir innsikt i regionens kulturelle arv. Denne artikkelen presenterer julefakta fra Vestlandet, krydret med litt historie og politikk. 

Share This